جستجو
به روز شده 16 دقیقه قبل
6/آذر/1393
11:10
27/تیر/1392
پربيننده ترين ها
خبر
فيلم
تصوير
صفحه عكس
صفحه ويديو

متخصص تغذیه در گفت‌وگو با سینانیوز:

اهمیت مصرف لبنیات در ماه رمضان

دکتر رحمانی در خصوص اهمیت مصرف لبنیات به خصوص در ماه رمضان و آسیب‌هایی که به علت عدم دریافت این گروه از مواد غذایی به انسان وارد می‌شود توضیحاتی ارائه داد.

دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه در گفت‌و گو با خبرنگار سینانیوز در خصوص اهمیت مصرف لبنیات در ماه رمضان گفت: «لبنیات یکی از گروه‌های اصلی غذایی محسوب می‌شود. برای اینکه تمام مواد مغذی بدن‌مان را تامین کنیم باید غذا‌ها را به گروه‌ها و مقدار مشخصی دریافت کنیم. بنابراین وقتی یک گروه را از برنامه غذایی حذف کنیم مسلماً با مشکل مواجه می‌شویم، لذا باید توجه داشت که مواد مغذی را روزانه دریافت کنیم تا در معرض کمبود قرار نگیریم.»

وی افزود: «لبنیات یکی از گروه‌های اصلی مواد غذایی است که مواد مغذی شامل پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین B۲، مقدار کمی ویتامین D و سایر عناصر شامل منیزیم، پتاسیم و سدیم را دارا است. زمانی که افراد از این گروه محروم می‌شوند از نظر دریافت این مواد مغذی در معرض کمبود قرار می‌گیرند.»

متخصص تغذیه گفت: «ذخایری همچون پروتئین را می‌توان از گروه‌های دیگر از جمله نان و غلات و گوشت تامین کرد ولی در صورت عدم دریافت لبنیات در زمینه کلسیم، فسفر، روی، منیزیم و پتاسیم مشکلات عمده‌ای ایجاد شده و در پی آن بدن در معرض بیماری قرار می‌گیرد.»

دکتر رحمانی با تاکید بر اینکه کلسیم به عنوان ساختمان اصلی سیستم اسکلتی محسوب می‌شود، یادآور شد: «طبق مطالعاتی که انجام شده است اختلال کمبود کلسیم با پرفشاری خون به اثبات رسیده است. البته باید توجه داشت از آنجایی که کلسیم در سیستم اسکلتی ذخیره می‌شود در صورت بروز مشکل درکوتاه مدت اثراتش را نشان نمی‌دهد بلکه در بلند مدت اثر خود را خواهد گذاشت.»

وی به ویتامین B۲ نیز اشاره کرد و گفت: «مهم‌ترین منبع این ویتامین شیر است که اگر دریافت نکنیم در متابولیسم پروتئین و انرژی تغییراتی را ایجاد می‌کند.»

متخصص تغذیه با بیان اینکه منیزیم و روی موجود در لبنیات به خصوص در دوران رشد و نوجوانی اهمیت بسیاری دارد افزود: «در دهه دوم وسوم زندگی (بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی) از آنجایی که بیشترین تراکم استخوانی صورت می‌گیرد اگر کمبود کلسیم وجود داشته باشد استحکام لازم استخوانی رخ نخواهد داد.»

وی ادامه داد: «در گروه لبنیات، جذب مواد موجود در شیر بهتر است و ماست نیز تنها منبع پروبیوتیک بدن است که برای تثبیت فلور باکتریایی گوارش بسیار مفید است به نحوی که می‌تواند مشکلات گوارشی و سوء هاضمه را حل کند. توصیه می‌شود در زمان افطار یک فنجان ماست همراه با غذا مصرف شود.»

به گفته دکتر رحمانی، پنیر بهترین پروتئین زود هضم است که توصیه می‌شود در هنگام افطار مصرف شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام گروههای سنی به لبنیات نیاز دارند و باید به میزان لازم تمام گروه‌های غذایی را در حد تعادل رعایت کنند، گفت: «برای گروه سنی نوجوانان و سنین بلوغ به خصوص در ایام رمضان روزانه مصرف ۳ الی ۴ واحد، سالمندان ۳ واحد و سایر افراد ۲ تا ۳ واحد لبنیات توصیه می‌شود.»
كليد واژه‌ها
موضوعات مرتبط


نظر به اين مطلب
نام (اختياري)
پست الکترونیک (اختیاری)
آدرس وب سایت یا وبلاگ
نظر شما
لطفا عدد مورد نظر را وارد نماييد
گزيده