جستجو
به روز شده 4 ساعت و 50 دقیقه قبل
3/اردیبهشت/1393
16:5
12/خرداد/1390
پربيننده ترين ها
خبر
فيلم
تصوير
صفحه عكس
صفحه ويديو

برای درمان افسرگی در دوران بارداری و قبل از آن چه کنیم ؟

افسردگی دوران بارداری ، قابل درمان است

مهناز همتی

امروزه به‌علت شیوع بالاى افسردگى در جوامع، از آن به «سرما‌خوردگى روانی» یاد می‌شود آمارها در سال ٢٠٠٦ در آمریکا ، نشان می‌دهد بیمارى افسردگى، از شایع ترین بیماری هاست و نزدیک به ٦٠ میلیون نسخه داروى ضد‌افسردگى، در داروخانه‌ها فروخته شده است.

افسردگی پس از زایمان در زنان، بیماری فراگیری با درجات مختلف است که حدود 25 درصد از مادران به آن مبتلا می‌شوند و شامل اختلالات خواب و خوردن غذا، مشکلات عاطفی، از دست دادن اعتماد به نفس، اختلال در خواب ، گریه بیش از حد ، از دست دادن انرژی و اشتها و کاهش علاقه به تحرک ، اضطراب، سردرگمی، احساس گناه و افکار مربوط به خودکشی می‌شود. و زن نمی تواند از وجود کودک خود لذت ببرد. این آمارها نشان می‌دهد که از هر10 زن باردار یک نفر به افسردگی مبتلا است و همین امر این مادران را در معرض خطر زایمان پیش از موعد و تولد نوزاد زیر وزن طبیعی قرار می‌دهد . آن‌ها دریافتند زنانى که پس از سن ٣٥ سالگى براى نخستین‌بار مادر می‌شوند ٤/٢ بار بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگى پس از زایمان قرار دارند.

چند توصیه برای رهایی از افسردگی بعد از زایمان
• در مورد اینکه هر کاری را نمی‌توانید به طور کامل انجام دهید، نگران نباشید. هر کاری را که ‌می‌توانید، به بهترین وجهی که می‌توانیدانجام دهید.
• از کمک خواستن از همسر، بستگان یا دوستان هراس نداشته باشید.
• تا حدی که می‌توانید بخوابید. از زمان‌‌هایی که بچه خواب است، برای استراحت استفاده کنید.
• زمان‌هایی را به وقت‌گذرانی با همسر یا بیرون ‌رفتن با دوستان‌‌تان
مصرف غذاها یا مکمل‌های غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری، خطر بروز علایم افسردگی پس از زایمان را کاهش می‌دهد.
اختصاص دهید.
در مورد احساسات‌تان با دوستان و بستگان‌تان و نیز سایر مادرانی که وضعیت مشابهی را می‌گذرانند، صحبت کنید.
• زندگی‌تان را پس از تولد بچه، حتی‌الامکان ساده نگه دارید. این زمان، موقع تصمیم‌گیری‌‌ها یا تغییرات عمده در زندگی نیست، مگر اینکه اجباری وجود داشته باشد.

افسردگی پس از زایمان با مصرف روغن ماهی کم می‌شود
مصرف غذاها یا مکمل‌های غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 در دوران بارداری، خطر بروز علایم افسردگی پس از زایمان را کاهش می‌دهد.. دانشمندان دانشگاه کانکتیکات آمریکا در پی مطالعه 52 زن باردار که کپسول روغن ماهی حاوی 300 میلی گرم اسید چرب دارای امگا 3 به نام اسید )دوکوساهگزانویک((dha) را به مدت پنج روز در هفته‌های 24 تا 40 بارداری مصرف می‌کردند به این نتیجه دست یافتند.به گزارش شبکه خبری )پرس تی وی(، مقدار dha موجود در هر کپسول معادل مصرف حدود نیم وعده ماهی قزل آلا است.
دانشمندان این تحقیق را پس از زایمان زنان مورد مطالعه به مدت 6 ماه ادامه دادند و متوجه شدند زنانی که امگا 3 مصرف کرده بودند به پرسشنامه طراحی شده برای شناخت علایم افسردگی پس از زایمان بهتر پاسخ دادند.دکتر «میشل پرایس جاج» از فدراسیون جوامع زیست شناسی تجربی آمریکا گفت: اگر چه تعداد افراد مورد مطالعه برای تأیید شیوع کمتر افسردگی پس از زایمان با مصرف dha به اندازه کافی نبود اما مصرف dha در دوران بارداری به طور بالقوه به کاهش علایم افسردگی پس از زایمان منجر می‌شود. گرچه برخی از زنان ممکن است ترجیح دهند مکمل های حاوی امگا 3 اسیدهای چرب را مصرف کنند، اما خوردن ماهی دارای ارزش غذایی بیشتری است.

روغن ماهی می تواند از افسردگی بعد از بارداری Postpartum Depression جلوگیری کند.
روغن ماهی یک عامل مهم پیشگیری از افسردگی بعد از بارداریست.دکتر Lucy Puryear ، دایرکتور کلینیک زنان در دپارتمان روانپزشکی دانشکده پزشکی Baylor هوستون میگوید:" در طی سالیان اخیر،تغییر رژیم غذایی
متخصصان با مطالعه روی 27 زن باردار در سوییس دریافتند نور درمانی علایم افسردگی را در زنان باردار بهبود می‌دهد.
ما منجر به کاهش اسیدهای چرب امگا-3 دریافتی شده است .این اسیدهای چرب امگا-3 در غشاء سلول های عصبی مغز یافت میشوند و در رژیم غذایی امروزی که مقدار این اسیدهای چرب امگا-3 کاسته شده بالعکس اسیدهای چرب امگا-6 افزایش یافته اند .این شیفت در اسیدهای چرب ،رسپتورهای شیمیایی مغز را تحت تاثیر قرار داده و روی سطح مغزی سروتونین – که با افسردگی ارتباط دارد – تاثیر میگذارد ."
مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به افسردگی ، سطح امگا-3 مغزی پایین تری دارند.در طی بارداری ،جنین امگا-3 را از مادر دریافت میکند تا مغز و بافت عصبی ساخته شود. پس اگر مادر در طی بارداری و پس از آن ،اسیدهای چرب امگا-3 کافی دریافت نکند احتمال بروز عوارض مذکور وجود دارد.
در مطالعه دکتر Puryear ،20 خانم باردار که سابقه قبلی افسردگی بعد از بارداری داشتند بررسی شد ند به این خانم ها درهفته 34 بارداری لغایت 4 ماه پس از زایمان روغن ماهی داده شده .ارزیابی افسردگی در ابتدای مطالعه ،دو هفته پس از زایمان و سپس هر چهار هفته انجام می گرفت و مشاهده شد که بروز افسردگی کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

روانپزشکان سوییسی اعلام کردند که نور درمانی برای مقابله با افسردگی دوران بارداری موثر و مفید است.

متخصصان با مطالعه روی 27 زن باردار در سوییس دریافتند نور درمانی علایم افسردگی را در زنان باردار بهبود می‌دهد. هرچند این یافته حاصل یک مطالعه محدود و کوچک است اما می‌تواند امیدی تازه برای پزشکانی باشد که نگران تأثیرات منفی مصرف داروهای ضدافسردگی در دوران بارداری برروی جنین هستند..پزشکان مطمین نیستند که داروهای ضدافسردگی برای جنین بی‌خطر باشند لذا ممکن است مصرف آنها به جنین آسیب وارد کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دکتر سی نیل اپرسون، رییس مرکز سلامت رفتاری زنان در فیلادلفیا معتقد است که عدم درمان افسردگی دوران بارداری به بروز مشکلات و ناراحتی‌های در زمان وضع حمل منجرمی شود.




نظر به اين مطلب
نام (اختياري)
پست الکترونیک (اختیاری)
آدرس وب سایت یا وبلاگ
نظر شما
لطفا عدد مورد نظر را وارد نماييد
گزيده
طراحي و ساخت توسط "پشتيبان كار"